Logo Design

Vijf tips voor een gezond ontbijt

Zoals we hiervoor in het artikel Ontbijt overslaan is erger dan snacken hebben gezegd is ontbijten belangrijk voor een goede gezondheid.
Hoewel ontbijten over het algemeen beter is dan niet ontbijten, is het toch verstandig om je dag te beginnen met een echt gezond ontbijt.
Daarom hebben we vijf tips die ervoor zouden kunnen zorgen dat uw ontbijt gezond wordt:

 

Tip 1: Een gezond ontbijt bevat niet te veel suikers

Ontbijten is gezond doordat het ervoor zorgt dat de suikerspiegel in evenwicht blijft, dus zorg er niet voor dat het averechts werkt en je suikerspiegel te veel verhoogt.

Tip 2: Pas op voor koolhydraten

Ons lichaam zet koolhydraten heel snel in suikers. Hoe meer koolhydraten we nemen, hoe hoger de suikerspiegel.

Tip 3: Vermijd fastfood

Veel mensen nemen hun ontbijt bij een fastfoodketen. Terwijl het af en toe lekker is om daar te ontbijten is het zeker geen gezond ontbijt!

Tip 4: Let op wat je drinkt

Drinken bij het ontbijt is lekker en ook aangeraden, maar pas op voor bepaalde (fris)dranken. Sommige dranken bevatten meer dan 100 calorieën per glas!

Tip 5: Salades!!

Is er de mogelijkheid om een verse salade voor ontbijt te maken? Doe het! Verse salade is een zeer gezond ontbijt, dit komt voornamelijk doordat salades voortdurend energie blijven af geven in plaats van een korte boost.

Ontbijt overslaan is erger dan snacken

Amerikaans onderzoek heeft aangetoond dat mensen die ontbijten minder kans oplopen op diabetes dan mensen die dat niet doen. Het gaat hierbij om een kansverschil van maar liefst 21 procent!

Verder heeft het onderzoek een zeer onverwachte resultaat, snacken tussen de maaltijden heeft een veel minder slecht effect op de gezondheid vergeleken met een maaltijd missen!

 

Het is te verklaren

Dat een ontbijt overslaan slecht kan zijn voor je lichaam is heel simpel te verklaren. Een ontbijt overslaan zorgt ervoor dat je lichaam heel lang zonder voeding zit. Je eet namelijk niet tijdens je slaap. Als je na deze lange periode zonder voeding de ontbijt overslaat, zal je vanzelfsprekend meer voeding innemen. Dit zorgt voor een grote fluctuatie in de bloedsuikerspiegel en verstoring van de balans.

Al is het maar een stukje pizza

Als je mensen vraagt waarom ze niet ontbijten, dan zeggen de meeste mensen die dat niet doen dat ze haast hebben en dat ze anders te laat komen.

Misschien is het tijd om er wat aan te doen. Het gaat immers niet om dat je veel eet bij het ontbijt en ook niet dat je een ‘standaard ontbijt’ neemt. Het gaat erom dat je ontbijt, al is het maar met een stukje pizza!et doen dat ze altijd haast hebben wanneer ze wakker worden en geen tijd hebben om te ontbijten en anderen vinden ‘standaard ontbijt’ niet lekker.

 

Originele wetenschappelijke artikel

Geïnteresseerden in het onderzoek kunnen de originele wetenschappelijke artikel opzoeken (engels):

R.A. Mekary,E. Giovannucci,W.C. Willett,R.M. van Dam,F.B. Hu,

Eating patterns and type 2 diabetes risk in men: breakfast omission, eating frequency, and snacking“.

The American Journal of Clinical Nutrition

Slecht gebit is slecht voor het hart

Er zijn veel factoren die de kans vergroten op hartziektes. We denken vaak dat er een grote verandering moet komen in onze levenswijze om een factor te elimineren. Dit is een van de grootste redenen dat mensen er niet aan beginnen. We kunnen gewoon beginnen met factoren die makkelijk te elimineren zijn met simpele veranderingen zoals flossen!!

Volgens onderzoek is een slecht gebit namelijk ook slecht voor het hart. Dit komt doordat bacteriën die op/tussen je tanden zitten in je bloedsomloop terecht kunnen komen en een ontsteking aan je hart kunnen veroorzaken. De ontsteking die dan wordt veroorzaakt, wordt endocarditis genoemd.

Gelukkig is dit allemaal te voorkomen door je tanden te poetsen en te flossen.

Oervoeding is gezonde voeding

Uit onderzoek van de Universitair Medisch Centrum Groningen is gebleken dat ‘oervoeding’ (voedingsgewoonten uit de Steentijd) gezonde voeding is en helpt om gezond ouder te worden.

Bron: UMGC

Gezond oud worden

Vandaag lanceren we deze website over oud worden.

Oud worden is een moeilijk begrip. Het begint al bij de definitie. We worden allemaal ouder of je twee jaar of negentig bent, maar wanneer ben je oud? Veel belangrijker zijn echter de vragen: ‘Wanneer moeten we beginnen om maatregelen te nemen die ervoor zorgen dat we nog gezond blijven als we oud zijn?’ en ‘Wat zijn die maatregelen?’.

Deze website gaat vooral over de laatste twee vragen, maar zal zich zeker niet beperken tot deze vragen.